Tekniska förändringar

Motor och kraftöverföring
Den stärsta förändringen inför säsongen 2014 är definitivt motorn. Sen 2006 har man använt sig av en 2.4 liters V8 utan turbo, men fr.o.m. 2014 kör man med en mindre 1.6 liters V6 med turbo. De ska hålla att köra med minst 4000 km, när gränsen hittills varit 2000 km. Dessutom ska man nu klara ett lopp med 100 kg bränsle. Hittills, när det inte funnits begränsningar, har man använt omkring 150 kg, beroende på bantypen. Det här är kanskeändå inte så dramatiskt som det först låter, för man har också andra tekniska lösningar som sparar energi.

Kers har funnits en tid och är ett system som tagit tillvara energi från bakbromsarna och lagrat den i ett batteri för att kunna användas vid acceleration. Den tilläggsenergin har varit så mycket som 60 kW under ca. 7 sekunder. Men med det nya systemet Ers, eller energy recovery system, som bygger på samma teknik kan man använda 150 kW under 30 sekunder. (1 kW = 1.36 hästkrafter)

Ett annat system går ut på att ta tillvara enegin från turbon, vilken annars skulle gå till spilo i form av värme. Det här är naturligtvis ett helt nytt system eftersom man inte använt turbomotorer i F1 sen 1988. Det här systemet som tar tillvara turbons energi ger också tillbaka energi till turbon. Normalt är det en liten fördröjning från det att föraren rycker på gasen till dess turbon ”svarar” men det här systemet ser till att turbon genast arbetar. Mängden energi man får ta ut genam det här är obegränsat och den kan antingen lagras i ett batteri eller användas direkt i accelerationen.

Förutom det här är både kylsystem och växellåda helt nya och anpassade efter motor och system för tillvaratagande av energi.

Allt det här leder till att sporten blir miljövänligare, men det kan ha sitt pris. Så många tekniska förändringar kan kosta mycket i pålitlighet.

Mått och aerodynamik
Den största förändringen utseendemässigt är väl nosen. Nosspetsen har sänkts avsevärt för att höja säkerheten. Speciellt vid kollisioner där en bil kör in isidan på en annan har risken funnits att den påkörda bilens förare skadas då den påkörande bilens nos tränger in. Men också vid händelse att en bil kör på en framförvarande bils bakhjul och framändan lyfts upp. Nu minimeras risken att bilen få luft under sig och slår runt. Nosens höjd har sänkts till 185 mm ovanför markytan mot 550 mm ännu 2012.

Minimivikten för en bil har höjts från 642 kg till 691 kg. Det här för at kompensera de tyngre motorerna och ers. Också däcken blir lite tyngre.

Framvingens bredd har reducerats från 1800 mm till 1650 mm. Det låter inte mycket, men det här betyder att vingens ändskivor finns rakt framför framhjulen. Det leder till att luftströmmarna inte leds runt hjulen på samma sätt som tidigare och det ändrar totalt aerodynamiken på hela bilen.

Det finns flera ändringar men det här är kanske de viktigaste för oss som vanliga följare av F1.

 

One comment on “Tekniska förändringar

  1. Ping: Tekniska förändringar inför 2014 | Anders Formula1

Kommentarer inaktiverade.