Crashgate

Renaults Formula 1 kraschkontrovers, eller Crashgate som media senare började kalla den, är en sportskandal som begicks av Renault F1 Team när man beordrade Nelson Piquet Jr att med avsikt krascha under Singapores GP 2008, i syfte att få en idrottslig fördel för hans stallkamrat Fernando Alonso.

Den 28. september 2008 på det fjortonde varvet av Singapores GP, kraschade Piquets Renault R28 in i banväggen i sjuttonde kurvan. För att få bort den svårt demolerade bilen måste man ta in säkerhetsbilen. Detta gjorde det möjligt för den andra Renaultföraren Fernando Alonso, att göra en tidig depåstopp och med det få så stor fördel att han kunde vinna loppet efter att ha startat från 15. plats. Piquet beskrev då sin krasch som ett enkelt misstag.

Efter att ha sparkats från Renault efter Ungerns GP 2009, hävdade Piquet att han hade blivit ombedd av teamet att medvetet krascha för att förbättra möjligheterna för Alonso i loppet. FIA, det styrande organet för Formula 1, startade en utredning avgående Renaults fixade resultat. Efter utredningen åtalades Renault F1 för komplott den 4. september, och skulle besvara det den 21. september 2009.

Den 16. september meddelade stallet att de inte skulle bestrida anklagelserna, och meddelade att stallchefen Flavio Briatore och tekniska direktören, Pat Symonds, hade lämnat stallet.

Den 21. september meddelades att Renault F1 fått en två års villkorligt diskvalificering från Formula 1. Alltså om man gör sig skyldig till liknande förseelse inom två år skulle man bli utestängd från Formula 1. Briatore blev avstängd från alla Formula 1 evenemang och FIA-sanktionerade händelser på livstid, och Symonds fick ett femårigt förbud från samma evenemang. Deras förbud upphävdes senare av en fransk domstol. Men FIA, Briatore och Symonds kom sinsemellan fram till en överenskommelse som tillät herrarna komma tillbaka till FIA-evenemang 2011 och till Formula 1 2013.

Piquet Jr., som vid den här tidpunkten var 23 år, kände sig tvingad till det här när han fick frågan. Dels hade han inget kontrakt för nästa säsong och trodde att chanserna till kontrakt skulle minska om han nekade. Briatore, som fungerade som hans manager, hade ändå inte lovat något fortsatt kontrakt även om han valde att krascha.

Följder

Säsongen var jämn, och innan loppet var McLarens Lewis Hamilton en poäng före Ferraris Felipe Massa i topp. Felipe Massa ledde loppet då säkerhetsbilen togs in, och förlorade sitt försprång. Under Massas depåstopp hade Ferraris problem med tankslangen och Massa var sist när han kom tillbaka på banan och var till slut ca. 17 sekunder från poängplats. Han blev alltså utan poäng och Hamilton blev tredje och drog upp ett försprång i tabellen. Hamilton höll undan i säsongens tre sista lopp vann till slut världsmästerskapet med en poängs marginal. Massa påstod att Hamilton inte vunnit utan Crashgate och ansåg den bära skulden till att inte han korades till världsmästare säsongen 2008.

Här har jag bara berättat kort om Crashgate, men vill du läsa mera finns det mera på t.ex. Wikipedia på engelska och finska.

Här under är en kort film, kallad Crashgate – Complete Story, som berättar om händelsen .

2 comments on “Crashgate

  1. Ping: Förändringens vindar blåser hos Williams | Anders Formula1

  2. Ping: Så blir Ferrari ett mästarstall igen | Anders Formula1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s