Ecclestone tog för höga avgifter för loppen

Under många år var det Bernie Ecclestone som förhandlade fram kontrakt med de lokala tävlingspromotorerna. Nu medger han att han krävt dem på för mycket pengar.

I många fall tvingades man betala tiotals miljoner för att få arrangera F1-tävlingar vilket ledde till väldigt höga biljettpriser. Och för många promotorer var det svårt att göra vinst på loppen.

På 2000-talet kom det en del nya tävlingar med i kalendern, och flera av dem statsfinansierades helt eller delvis. T.ex. Turkiet, Syd-Korea och Indien blev kortlivade.

Jag övertygade folk att bygga banor och andra faciliteter, så jag känner mig lite skyldig. Under min tid lyckades vi inte erbjuda en sådan show som skulle ha motsvarat de pengar vi tog för arrangemangen”, erkänner Ecclestone.

Alla skulle vinna om vi kunde debitera promotorerna mindre. Jag gjorde några bra avtal, de betalar oss massor och gör ingen vinst, snarare tvärtom. Jag är rädd att arrangörerna bakom de här loppen för eller senare konstaterar att nu får det räcka. Om vi kunde minska deras avgifter, kunde de sälja biljetter till ett lägre pris och få flera biljetter sålda”, fortsätter han.

Ecclestone motiverar sina gjorda avtal med behovet att ge tidigare ägaren CVC Capital Partners så stor vinst som möjligt. Nya ägaren Liberty Media har igen sagt att de vill göra mer för att hjälpa promotorerna.

Nu kan man ju undra varför Ecclestone kommer ut med det här nu. Är det ett sätt att ännu få lite tid i rampljuset? Eller vill han att nya ägarna inte ska kunna lura promotorerna och göra lika mycket vinst som han själv gjorde när det nu är känt att avgifterna var för höga? Jag tror ändå att Liberty Media har modernare metoder och andra kanaler att få inkomster så man inte måste ta ut allt från arrangörerna och i förlängningen alltså åskådarna.

Källa: MTV.fi

 

Kommentera

