Ferrari vann inledningsloppet åt Vettel på lyckad strategi

Sebastian Vettel och Ferrari hade också en gnutta tur när man vann Australiens GP framför två stycken Mercedes.

I starten höll de fyra första sina positioner, och Vettel höll jämn fart med Lewis Hamilton. Lite långsammare körde Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen med de var ändå snabbare än de bakomvarande. Hamilton tvingades göra depåstoppet tidigare än de andra toppförarna p.g.a. att han kände att de inte höll. I Ferrari höll man huvudet kallt och gjorde inga förhastade beslut. Vettel fortsatte och när Hamilton kom ut från depån bakom en betydligt långsammare Max Verstappen kunde Vettel dra upp ett försprång som med minsta möjliga marginal gav honom platsen framför Verstappen och Hamilton efter sitt egna depåstopp sex varv efter Hamilton. Till slut var segermarginalen till Hamilton just under 10 sekunder och Bottas förlorade mot Hamilton med futtiga 1.275 sekunder. Ett riktigt fint debutlopp för honom i Mercedes som ger hopp för framtiden. På slutet hotade Verstappen Räikkönens fjärde plats, men den betydligt erfarnare finländaren kunde öka farten precis så mycket det behövdes då det behövdes och släppte inte holländaren allt för nära.

Det kan kännas aningen oroande att det var så stort gap mellan Vettel och Räikkönen. Men Räikkönen sa efter loppet att det var väntat och man vet var orsaken ligger. Man valde inför kvalet en setup på bilen som inte funkade, och enligt reglerna får man inte ändra något mellan kval och lopp. Så han var bunden av en setup man visste att inte skulle funka optimalt. Trots det svarade Räikkönen för loppets snabbaste varv.

Redan på första varvet körde Kevin Magnussen och Marcus Ericsson ihop. Båda kunde fortsätta, men tvingades senare avbryta. Enligt Sauber bröt Ericsson med ett fel i hydrauliksystemet och Haas meddelade att orsaken för Magnussen var fel på fjädringen.

En av de stora överraskningarna idag var Felipe Massa som gjorde comeback i F1 innan han ens hann ordentligt pensionera sig. Han kom in på en sjätte plats idag. Om det är en tillfällighet att Williams är så högt uppe eller om det här faktiskt är deras nivå får tiden utvisa. På basen av Lance Strolls insats är det inte lätt att säga något om stallets nivå, men vi ska ge kanadensaren lite tid att vänja sig vid F1. Idag avbröt han efter 44 varv.

McLaren har inte tagit något större kliv uppåt fast man hade stora förhoppningar på Hondas nya kraftenhet. Stoffel Vandoorne var 13. och sista man av de som kom i mål och Fernando Alonso avbröt med problem på fjädringen några varv innan mål från en 12. plats. Alonso skällde stallet ordentligt men i mycket förtäckta ordalag efter loppet. Det här var enligt honom hans bästa lopp någonsin och han är i mycket god form och väl förberedd för säsongen. Vad han alltså menade var att stallet är bara s**t och inte gör något.

Renault har också höga förväntningar på säsongen. Ännu såg vi inget av dessa. Nico Hülkenberg som bytte till Renault från Force India var första utanför poängplats. Ironiskt nog förlorade han sista poängplatsen med 1.010 sekunder till Esteban Ocon som är den som ersatte honom i Force India. Force India svarade för en hyfsad insats då Sergio Perez var sjunde idag.

Ericssons ordinarie stallkamrat Pascal Wehrlein stod över loppet p.g.a. nackskada som han ådrog sig tidigare i vinter. Ett speciellt omnämnande är hans ersättare Antonio Giovinazzi värd med sin 12. plats.

Om jag då ännu berättar att Toro Rossos Carlos Sainz och Daniil Kvyat kom i mål på placeringarna åtta och nio torde alla som kom i mål vara nämnda.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s