Kan en förare vara större än stallet?

Finns det någon arbetsplats där man flera gånger kan vägra lyda chefens order och fortsätta som om ingenting hänt? Jag tror inte att det går på en ”vanlig” arbetsplats och troligtvis inte inom motorsport heller.

Starten i Abu Dhabis GP gick som det skulle för Mercedes. Man hade båda bilarna i topp ut ur första kurvan och de drog i väg från det övriga fältet. Nej… stopp… vänta! Det gjorde de ju inte alls. Kimi Räikkönen som låg trea höll jämn fart med Lewis Hamilton och Nico Rosberg. Vad nu då?!

Det stod ganska snart klart att Hamiltons taktik gick ut på att köra snabbt under början av varvet där det finns långa raksträckor och chanser att köra om. Och sakta in och samla upp fältet under den delen av banan där omkörningsmöjligheterna, åtminstone mot en likadan bil, är betydligt sämre. Så långt kan jag objektivt tycka att det var smart taktik av Hamilton trots att jag subjektivt sett inte gillade det eftersom Rosberg var min favorit till mästerskapet av de två. Det var Hamiltons enda möjlighet eftersom han måste få två andra bilar mellan sig själv och Rosberg för att poängskillnaden skulle bli tillräckligt stor för hans del. Hade han dragit på full gas och Rosberg följt och de skulle ha dragit upp ett stort försprång skulle det ha varit kört för Hamilton beträffande mästerskapet. Så långt allt väl tycker jag, även om man visserligen kan ifrågasätta det moraliska i att inte köra för fullt. Det är ändå racing.

Men på slutet körde Sebastian Vettel och Max Verstappen ikapp Mercedesduon. Då gav man från stallets sida order, alltså ingen rekommendation utan en klar order, om att Hamilton skulle öka farten. Det har i Storbritannien och bland en del andra av Hamiltons fans hörts kommentarer om att det visar att stallet ville att Rosberg skulle vinna titeln. Vilket stallet naturligtvis och med all rätt förnekar. För Toto Wolff, Paddy Lowe och den övriga ledningen tror jag inte att det spelar någon större roll vem av förarna som vinner. Någondera skulle vinna förarmästerskapet igår och konstruktörsmästerskapet hade man tagit hem redan för länge sen. Det man däremot brydde sig om var att segern i loppet skulle gå till någon annan. Och trots upprepade order vägrade Hamilton lyda. Inte okej!

Hamilton är redan nu, trots att han bara är 31 år, en av de största i sporten. Och kommer med den här farten att mäta sig med legendarer som Michael Schumacher och Ayrton Senna. Men kan han trots det vara större än stallet? Det är Mercedes som betalar hans lön, som tros ligga på omkring 30 miljoner euro per säsong, plus olika bonusar på kanske uppemot 10 miljoner. Även om föraren sitter ensam i bilen och syns i Tv-rutorna och är stjärnan, så handlar det om en lagsport. I Mercedes fall ett lag med närmare 1000 lagmedlemmar som varenda en på ett eller annat vis sett till att föraren har en bil som kan kämpa om världsmästerskapet. Då borde cheferna bestämma och lagmedlemmarna lyda oberoende av status. Punkt!

Så hur fortsätter man då? Ja, nu är det ju inte jag som bestämmer. Men för Wolff och Lowe gäller det nu att markera att det är de som bestämmer och Hamilton och alla andra lagmedlemmar som lyder. Att Hamilton vägrar lyda order är en sak, men det tyder på svagt ledarskap om det sopas under mattan utan åtgärder från ledningens sida. Fernando Alonso började växa sig större än självaste Scuderia Ferrari för något år sen och blev ersatt av Sebastian Vettel. På lång sikt tror jag situationen kan bli ohållbar för ett samarbete mellan Mercedes och Hamilton om det inte sker en klar markering nu av Wolff och Lowe.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s