Jämnt och spännande i Singapore

Det var det mest spännande loppet på ett bra tag som vi idag fick se i Singapore, och till slut var det Nico Rosberg som drog det längsta strået men med en ytterst liten marginal.

Det var Rosberg som startade från första rutan och tog kommandot redan från start. Daniel Ricciardo och Lewis Hamilton följde efter. Max Verstappen fick en usel start och föll flera placeringar och Kimi Räikkönen tog hand om fjärde platsen. Det här var också den slutliga ordningen, men spänningen fattades ändå inte. Räikkönen jagade Hamilton och körde också förbi efter ett litet misstag av britten vid en inbromsning. Men i samband med sista däckbytena ändrades igen ordningen och Räikkönen var till slut omkring två sekunder från tredje platsen i mål. Ricciardo körde med en helt annan däckstrategi än Rosberg. Rosberg gjorde ett depåstopp mindre än de andra i täten och körde i mål på soft däck medan Ricciardo körde på slutet med supersoft och körde ikapp honom och förlorade segern med bara 0.488 sekunder.

Sebastian Vettel gjorde ett fenomenalt jobb idag och körde från sista rutan upp till en femte plats. Bilen gick sönder under första delen av kvalet igår så han hade ingen chans till något annat än sista plats i starten.

Verstappen var igen kanske loppets största flopp. Eftersom han startade från fjärde rutan var inte sjätte platsen det som stallet eller han själv hade väntat sig. Sjätte platsen var i sig ingen större katastrof, men han var 1 minut och 11 sekunder efter segraren i mål. Och 43 sekunder efter Vettel som startade sist.

Av övriga nordbor var det bara Kevin Magnussen som lyckades ens behjälpligt. Han var 10. i mål och knep ett poäng som Marcus Ericsson och Sauber så enormt mycket skulle behöva. Sauber ligger sist och ett steg uppåt förbi Manor på ett poäng skulle betyda mycket ekonomiskt. Det blev bara en 17. plats idag för Ericsson.

Delvis p.g.a. Verstappens dåliga start tvingades flera i mittfältet bromsa och i den klungan hamnade också Valtteri Bottas som fick punktering på första varvet och loppet var i praktiken över när han kröp till depån för däckbyte. Efter drygt halva loppet körde han sen in i depån och bröt.

Nu kan man sen spekulera i om Ferrari borde ha låtit Räikkönen stanna ut och köra i mål med de soft däck han hade innan sista bytet när Hamilton bytte till supersoft. Hamilton hade med största säkerhet kört fast Räikkönen, men om han hade kunnat köra förbi är en annan fråga. Ferrari valde det här alternativet, vilket jag tyckte var rätt då. Man hade inte mycket tid att fundera heller. Ett varv senare hade det definitivt varit för sent att göra det.

Tre stall kämpade om podiumplats, vilket är mycket positivt. Loppen blir mycket mer spännande så, jämfört med hur det oftast sett ut de senaste åren där spänningen ligger i vilken av Mercedes förare som idag står på högsta pallen. Rosberg leder nu med åtta poäng så allt är öppet. Om två veckor fortsätter poängjakten i Malaysia.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s