Sista loppet innan F1-semestern

Tysklands GP avslutade första delen av säsongen, och vanns av Lewis Hamilton i Mercedes hemmalopp, medan Nico Rosberg blev utanför podiet i sitt hemmalopp.

Det var båda förarna i Red Bull som gjorde Hamilton sällskap på podiet. Rosberg hade tredje platsen inom räckhåll, men i en kamp med Max Verstappen ansåg domarna att Rosberg tvingat Verstappen ut från banan och bestraffade honom med ett fem sekunders tidstillägg. Även om stallen har teknik så man med små modifikationer (nåja, kanske lite större) kunde skicka en bil upp till månen, hade man fel på tidtagaruret så Rosberg stod ca. tre sekunder extra då han avtjänade sitt straff i samband med ett depåstopp. Och han missade tredje platsen med ca. 2.4 sekunder till just Verstappen.

Att Red Bull har sånt flyt är ledsamma nyheter i Maranello. Faktum är att Ferrari inte hade myckat att säga till om idag mot Red Bull. 14 skiljer stallen åt till Red Bulls fördel. När Ferraris tekniska chef, James Allison, dessutom lämnade sitt uppdrag med omedelbar verkan tidigare i veckan så har man det inte riktigt lätt att förbättra sig heller.

För Williams såg det inte heller bra ut. Felipe Massa avbröt idag och Valtteri Bottas kom bara nionde. Ännu ligger man på en fjärde plats med Force India ångar på, bara 15 poäng efter.

Tidskörningen gick inget vidare för Sauber. Dom lade beslag på sista startledet, men Marcus Ericsson körde upp sig från 22. till 18. Felipe Nasr gjorde en bra start och körde förbi flera bilar redan under första halva varvet, men hans öde var det samma som för landsmannen Massa; han avbröt. Det ska bli intressant att se om ägarbytet har någon positiv effekt på farten hos Sauber under andra delen av säsongen.

McLaren har bättrat avsevärt sen man startade säsongen i Melbourne för drygt fyra månader sen. Jenson Button var åttonde idag och Fernando Alonso 12. Man är nu bara tre poäng från sjätte platsen som nu innehas av Toro Rosso, men McLaren har alla chanser att gå förbi.  Daniil Kvyats självförtroende är inte som det borde vara, och rykten säger att han inte får förnyat förtroende av cheferna i Red Bull-organisationen och får se sig om efter en annan arbetsgivare till nästa säsong.

Nu får förarna en välförtjänt ledighet. Hur mycket personalen får vila kanske varierar mellan stallen. Vissa stall har inte mycket råd att vila, utan utvecklingen måste gå vidare för att få ut maximalt ur bilen när säsongen fortsätter om fyra veckor på Spa i Belgien.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s