Hamilton tog serieledningen av Rosberg i Ungern

Kampen om segern stod igen en gång mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg, och det var den förstnämnde som kontrollerade loppet och vann.

Det betyder också att Hamilton nu leder serien med sex poäng när ett lopp återstår innan sommaruppehållet. Det är Mercedes som är klar etta, men sen är det jämnt mellan Ferrari och Red Bull. Ferrari leder med ett futtigt poäng, men på banan ser Red Bull ut att vara det starkare stallet och frågan är om inte de har större chanser att knipa andra platsen om en vecka i Tyskland än Ferrari har att försvara den.

Men Ferrari hade två starka förare idag. Kimi Räikkönen steg från 14. plats till sjätte och var snabbare än Max Verstappen men kom inte förbi honom. En gång körde de lite ihop och Räikkönen skadade framvingen med det störde inte nämnvärt för han fortsatte lika aggressivt. Vid incidenten gjorde Verstappen en manöver som nog låg på gränsen till det tillåtna när han till synes bytte körlinje en gång för mycket, men det ledde inte till någon bestraffning. Mig veterligen undersöktes incidenten inte ens trots att man gjort det tidigare så fort det skett något liknande. Räikkönen själv menade att det är racing och inget att tala om.

Daniel Ricciardo knep tredje platsen framför Sebastian Vettel, så Ferrari förlorade båda duellerna mot Red Bull. Men åtminstone idag var det bara de två stallen som ens var i närheten av Mercedes. Fernando Alonso gjorde väl ifrån sig och kom i mål som sjunde man, men blev varvad av segraren under loppets gång. Så bara sex bilar var alltså på samma varv.

Radiokommunikationen och vad som är tillåtet och inte är det måste ses över med det snaraste.  Jenson Button fick ett ”drive-through” straff idag för att man över radio varnade honom för dåliga bromsar som enligt sunt bondförnuft borde räknas som en stor säkerhetsrisk. Det är rätt att man inte längre får berätta hur förarna ska t.ex. köra i en viss kurva, men det som direkt påverkar säkerheten måste förarna informeras om. Tekniken är så pass komplicerad i dagens bilar och förarna har tiotals – om inte hundratals – inställningar i ratten. Som förare tycker jag att man inte ska behöva kunna alla, så även där tycker jag att ingenjörerna ska få hjälpa. Varför då inte gå tillbaka till den mängd elektronik och övrig teknik man hade på 1980 talet och förbjud all kommunikation beträffande det. Button var för övrigt den enda som avbröt idag. Och det skedde ganska sent i loppet, på varv 62 av 70.

Valtteri Bottas kom i mål som nionde i ett lopp som Williams visste på förhand att skulle vara svårt. Det var det speciellt för Felipe Massa som bara var 18. Slagen t.o.m. av landsmannen och den Felipe, nämligen Nasr som var den bättre av Saubers förare då Marcus Ericsson var 20. Massa hade problem med styrningen redan innan start och under hela loppet. Det var bara med knapp nöd han kom ut på gridden i tid för att starta och flera gånger under loppet var han nära att bryta, men kämpade tappert till slut.

Naturligtvis har ägarbytet inte hjälpt Sauber ännu, och knappast ännu om en vecka på tyska Hockenheim, men sen har man fyra veckor på sig att komma med nya – förhoppningsvis fungerande – komponenter till Spa i Belgien. Ekonomiskt skulle det betyda mycket att komma förbi Manor som tagit ett poäng i år när pengarna delas ut efter säsongen. Det tror jag att man har chanser till, beroende på om man ännu satsar på årets bil eller lägger sina resurser på säsongen 2017.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s