Hamilton tillbaka som segrare

Efter en mindre lyckad inledning på säsongen tog Lewis Hamilton sin första seger för säsongen i Monaco.

Det var inte den mest spännande starten när tävlingsledningen bestämde att man av säkerhetsskäl skulle starta bakom säkerhetsbilen. Det här för att det regnade i furstendömet när starten skulle gå. När man ansåg att banan torkat upp så pass att man kunde köra började det hända. Vi såg flera utkörningar, bl.a. slutade Kimi Räikkönens lopp i räcket.

Men #44 klarade inte av att ta karriärens 44. seger utan lite hjälp. När säkerhetsbilen lämnade banan drog Daniel Ricciardo, som startat från pole position, upp ett försprång till de jagande Mercedesförarna. Vid depåstoppen hade han lätt hållit sin position, men kommunikationen inom stallet fungerade inte alls och inga nya däck fanns på plats fast Ricciardo fanns. Han stod stilla i rutan 13.5 sekunder, d.v.s. 10 sekunder för länge, och såg bakändan på Hamiltons bil när han igen kom ut på banan. Där rök segern för australiensaren och besvikelsen var stor. Det sedvanliga breda leendet lyste med sin frånvaro på podiet. Och visst kan van förstå att besvikelsen var extra stor när det var segern i Monaco som rök.

Schabbel nr. 2 svarade Sauberförarna för idag. De körde efter varandra i ordningen Felipe Nasr – Marcus Ericsson när det kom order ända uppifrån att de skulle byta ordning för att Ericsson skulle få försöka köra förbi bilarna framför eftersom Nasr inte hade lyckats med det. Enligt ordern skulle omkörningen ske i första kurvan, vilket Ericsson tydligen inte uppfattat och försökte köra om tidigare. Det var Nasr inte beredd på och körde som han skulle i den kurvan. Båda kunde fortsätta, men avbröt loppet efter några varv p.g.a. skador bilarna ådrog sig i sammanstötningen.

Serieledaren Nico Rosberg blev bara sjunde idag. Han hade skral fart under hela loppet, och på målrakan blev han t.o.m. omkörd av landsmannen Nico Hülkenberg. Rosberg jagade Fernando Alonso under en stor del av loppet, men kom inte ens förbi McLaren. McLaren gjorde för övrigt ett fenomenalt lopp med Alonso på femte plats och Jenson Button på nionde.

Det här var första gången vi såg de nya ultramjuka däcken i ett lopp. Hur ultramjuka de är kan man fråga sig. Flera förare, bl.a. de båda i Mercedes, körde över 40 varv med de här däcken. Det har hörts påståenden från anonyma källor inom stallen att ultramjuka däcken är supermjuka med annan färgmärkning. Men å andra sidan kan man förstå Pirellis rädsla att göra några större och drastiska ändringar när all testning har dragits ner till ett minimum och ännu lite till. Om det händer något i ett lopp för att däcken inte håller får Pirelli nog massvis med skit i nacken.

Om två veckor körs det i Montreal som är en helt annan typ av bana. Då får vi se om Red Bull med Renaults uppdaterade kraftenhet faktiskt tagit ett så stort kliv framåt som dagens lopp visar. Eller om det bara är bantypen som passade Red Bull så bra den här helgen.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s