Behöver F1 ett nytt bottenstall eller sunt förnuft?

Från vissa håll har Haas F1 Team mött kritik för det sätt man kom med i Formula 1. Men stallchef Günter Steiner tar den kritiken som komplimang.

Tre stall (Team Lotus, Virgin Racing (nu Manor) och HRT) som kom med i F1-cirkusen 2010. De stallen valde att bygga så mycket som möjligt av bilen själva, och bara ett stall (Manor) finns längre kvar. Dessa stall har på tillsammans 14 säsongen tagit två poäng (Jules Bianchi i Monaco 2014). Vilket visar att det i dagens läge inte är riktigt lätt att bygga upp ett stall från ingenting om man inte har en bottenlös penningkista.

Haas har valt en lite annorlunda linje. Man köper så mycket av komponenterna som reglerna tillåter av Ferrari. Och det här är något som Pat Symonds, teknisk chef hos Williams, inte ser på med blida ögon. Han medger att det visserligen är fullt tillåtet, men ifrågasätter det ändå med motiveringen att han inte tycker att det ligger i sportens natur att en konstruktör är ett ”kundstall” till ett annat. ”Är det vad F1 vill ha?”, frågar han sig. ”Jag är inte så säker på det.” Den här kritiken av Symonds och andra ser Steiner som en komplimang. Han menar att det är bättre att bli kritiserad för att man är bra, än att folk tycker synd om en för att man är dålig.

Haas tog åtta poäng i sitt debutlopp genom Romain Grosjeans sjätte plats. Visserligen med aningen tur i däckbytet i samband med röd flagg efter Fernando Alonsos krasch, men alla stall och förare hade chans till samma tur.

Jag förstår bra att Symonds och alla andra i Williams ser på Haas framfart med viss oro. Williams verkar på basen av det vi sett hittills inte ha gått framåt riktigt lika mycket som andra toppstall. Och jag håller med Symonds att hela konceptet med F1 är att man tillverkar sin egen bil. Men… faktum är att sporten har ändrat enormt bara under de senaste årtiondena. Inte minst när det kommer till budgeten. Så då måste omständigheterna också få ändras.

Sen kan man gå vidare i Symonds resonemang när han undrar om det är det här F1 vill ha. Eller är det ytterligare ett nytt stall som med största sannolikhet kommer bland de fyra sista i mål och som år efter år kämpar om sin existens med en skral ekonomi som F1 vill ha?

Då vill jag att man prutar lite på det ursprungliga konceptet och får ytterligare ett stall som kan kämpa om poäng och ger oss åskådare lite mera valuta för pengarna. Är jag ensam om det här synsättet eller finns det flera som vill ha mer spännande lopp?

 

Annonser

One comment on “Behöver F1 ett nytt bottenstall eller sunt förnuft?

  1. Ping: Funderingar efter Bahrains GP | Anders Formula1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s