Också ljusglimtar i Australiens kval

I senste inlägget var jag negativ till de ändringar som infördes till kvalet och beträffande däcken, men det finns också positiva saker från kvalet att plocka fram.

Lewis Hamilton som startar från pole position gjorde det med en tid som är 2.49 sekunder snabbare än hans pole position tid från 2015. Sämsta tiden i Q1 i dagens kval var ca. 2.4 sekunder snabbare än sämsta tiden 2015. Och då ska vi minnas att bara 18 bilar deltog senaste år i Melbourne då Marussia inte alls körde.

Nu vet jag inte hur blint man ska se på de här tiderna och om de är helt jämförbara. Det finns faktorer som inverkar såsom vindförhållanden, temperatur, banans skick  mm. mm. Men jag tycker att vi ändå kan se att bilarna är snabbare, och det utan några större förändringar sen senaste säsong. Och gapet mellan toppen och bottenskiktet har inte blivit större utan hellre då minskat.

Också på papperet ska fjolårets bottenstall Marussia (i år Manor) ha blivit bra mycket bättre. Senaste säsong var mer eller mindre en kamp om överlevnad efter att det i elfte timmen lev klart att de ens deltar. Och då med Ferraris kraftenhet från 2014 som också för italienarna var en smärre katastrof. Nu har Manor fått lite ordning på saker och ting, och dessutom Mercedes kraftenhet, så på den fronten ska man vara ljusår bättre än 2015.

Något som stack ut i kvalet var att båda Toro Rossos bilar startar före moderstallet Red Bulls bilar. Vet inte om det är bra eller dåligt att ordningen är denna, men lite intressant. Om det här är trenden går givetvis inte att säga på basen av ett kval. Toro Rosso har ju bytt från fjolårets Renault till Ferrari, även om de kör med en kraftenhet av äldre modell än Ferrari, Haas och Sauber. Och Red Bull fortsätter med Renaults kraftenhet som dock heter TAG-Heuer. Toro Rossos ”rookies” från ifjol har mera erfarenhet så Toro Rosso ska ju ha tagit ett bra kliv framåt.

Vad som dock kan vara aningen bekymmersamt ur nordiskt och speciellt svenskt perspektiv är just det att Manor gått framåt och Haas verkar ha tagit sig direkt till mellanskiktet även om dagens kval gick åt skogen av taktiska skäl. Men Sauber har inte gjort några större förbättringar från senaste säsong och kämpar dessutom med dålig ekonomi, så frågan är om de blir omkörda eller om Marcus och Felipe trots allt lyckas ta ut maximalt ur bilen. Sauber är ett stall som många unga förare fått skolning i, bl.a. Kimi Räikkönens F1-karriär startade där. Så jag hoppas verkligen att sympatiske Peter Saubers stall igen stiger till åtminstone övre mellanskiktet.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s