Nya kvalsystemet en flopp

Jag var ganska skeptisk till de nya kvalreglerna när de offentliggjordes och senare godkändes kort innan säsongen, och på basen av första kvalet i Australien har min skepsis ytterligare förstärkts.

Vissa stall verkar ha stora problem att i praktiken förstå reglerna. Haas hade kunnat komma högre upp, men höll in sina förare för länge och tiden tog slut. Det är sådant som kommer att finslipas och förbättras under säsongens gång och stallen lär sig hur man ska handla.

Det var tänkt att det skulle vara spännande och en kamp om pole position ända till slutet av Q3. Men det var det definitivt inte. Med fem minuter kvar hade Ferrari gett upp för att spara däck. Efter det var det bara Mercedes bilar som körde ett tidsvarv var. Med ca. en minut kvar av kvalet hade alla förarna redan stigit på vågen.

Jag tycker att det här momentet är något som fungerat bra med tidigare systemet, så jag kan inte förstå varför man ska gå och ändra på något som funkar. Det finns så mycket annat som borde ändras på, som t.ex. fördelning av ekonomiska resurser mellan stallen för att på så vis få serien jämnare, så det känns som fullständigt bortkastad tid att syssla med sådant som sist och slutligen bara är kosmetiskt.

Reglementet i Formula 1 borde göras enklare och lättare att förstå sig på för vanliga tittare. Nu går man som jag ser det i motsatt riktning. Genom att göra det mera invecklat får man inte nya fans. Nu menar jag inte bara kvalsystemet utan också nya systemet med en däcktyp mer och flera valmöjligheter. Allt sådant tycker jag att bara gör F1 svårare att förstå sig på.

Don’t fix what ain’t broken!!

 

Kommentera

