20 år sen Häkkinen undkom döden med mycket knapp marginal

Idag har det gått 20 år sen Mika Häkkinen, Finlands första och hittills enda dubbla världsmästare i Formula 1, kraschade under första fria träningen till Australiens GP 1995 och ådrog sig livshotande skador.

Utan läkarnas fina insats hade Häkkinen kanske aldrig blivit världsmästare.

Utan läkarnas fina insats hade Häkkinen kanske aldrig blivit världsmästare.

Häkkinens McLaren fick punktering på vänster bakhjul och slungades med ungefär 200 km/h mot däckvallen. Häkkinens huvud slogs mot ratten och slungades flera gånger fram och tillbaka i sidled. Skadorna var livshotande. Nacken skadades och han fick en skallfraktur. Närmare undersökningar visade senare att det också fanns en liten blödning i hjärnan. Dessutom blockerades andningsvägarna, men p.g.a. att F1-överläkaren Sid Watkins förstod situationens allvar och utförde nödtrakeotomi kunde hans liv räddas där och då. Men faran var långt ifrån över. Häkkinen fördes medvetslös till Royal Adelaide Hospital och hans tillstånd beskrevs som ”allvarligt” men ”stabilt” och han hölls i respirator. Personalen där gjorde ett fantastiskt jobb, och när säsongen 1996 startade drygt 600 km mot sydost i Melbourne fyra månader senare var Häkkinen med igen.

För många förare kan en sådan olycka leda till att karriären i praktiken är över även om man fortsätter köra. Olyckan sätter gränser för vad man kan åstadkomma på banan eftersom en rädsla för att samma sak kan hända igen smyger sig in under hjälmen. Så gick det inte för Häkkinen. 1996 var han femte i sluttabellen och samlade mycket fler poäng än sin nya stallkamrat David Coulthard, som var Häkkinens radarpar hela sex år tills finländaren lade handskarna på hyllan efter säsongen 2001. Men det räckte inte med att han slog stallkamraten under säsongen direkt efter olyckan. 1998 och 1999 slog han också alla andra i startfältet och blev världsmästare båda säsongerna. Det visar på ett starkt psyke att kunna komma tillbaka och inte slå bara alla andra på banan utan också sina egna hjärnspöken.

Med dagens mått mätt var kraschen i Adelaide inte så våldsam även om den var kraftig. Men 1995 var säkerheten på en helt annan nivå. Det var ganska precis 1½ år efter Ayrton Sennas och Roland Ratzenbergers dödsolyckor, och det var efter den helgen som man på allvar började fundera på säkerhet i större utsträckning. Efter samma krasch idag, 20 år senare, som Häkkinen var med om skulle föraren antagligen känna efter om alla kroppsdelar sitter där de ska. Och efter att han konstaterat att så är fallet lösgöra ratten, hoppa ur bilen, sätta ratten tillbaka på plats och sen tänka tankar mindre lämpade att skriva här angående Pirellis däck som inte höll bättre än så.

Det är två av de mest synliga skyddsanordningar man har nu som saknades för 20 år sen och som jag speciellt faster uppmärksamhet vid. I klippet från olyckan här nedanför ser man att det finns bara en rad med däck som skydd vid stängslet som omger banan. Senare använde man flera rader, kanske tre och fyra. Och nuförtiden använder man ofta en flera meter tjock ”madrass” med uppgift att absorbera kraften av bilen som kraschar in i den. Den andra saken är HANS-skyddet, (från engelskans Head And Neck Support) som ser till att nacken och huvudet inte utsätts för den påfrestningen de gjorde i Häkkinens fall. De här anordningarna har säkert räddat många från att skadas, det hade de antagligen gjort för 20 år sen också.

Säkerheten har gått långt under de två senaste decennierna, men ännu finns det mycket att göra. Ändå kan motorsporten aldrig bli 100% säker. Det är en kalkylerad risk alla förare gör när de sätter sig i bilen. Och det får de och alla vi supporters lära oss leva med.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s