Rosberg knep jackpott i Mexiko

Den första F1-helgen i Mexiko sen 1992 kunde inte ha gått bättre för Nico Rosberg. Han var snabbare än Lewis Hamilton i varenda session och kunde förvalta sin pole position på bästa möjliga sätt genom att vinna loppet.

Lägg ännu till att Sebastian Vettel som är Rosbergs enda konkurrent om andra platsen i mästerskapet blev utan poäng så är prestationen perfekt. Dessutom svarade Rosberg för snabbaste tiden, vilket inte har någon praktisk betydelse men ger ändå en liten fjäder i sombreron som trion på podiet pryddes med.

Rosberg startade från pole position för fjärde loppet i rad, men de tre tidigare i sviten har slutat i besvikelse. Men nu ledde han från början till slut, med undantag för de två depåstoppen då han ”lånade” första plasten till Hamilton.

På 23. varvet såg vi något av en upprepning från Rysslands GP. Där var det Kimi Räikkönen som skulle köra förbi Valtteri Bottas men de två körde ihop och Bottas avbröt. Nu skulle Bottas köra förbi Räikkönen och åter körde de ihop och Räikkönen avbröt. I Ryssland blev Räikkönen bestraffad men här blev ingen bestraffad för incidenten. Det har lett till en hel del diskussioner i social media, men reglerna är ganska klara. Om bilarna är bredvid varandra när man kör in i kurvan – och här räcker det i praktiken att den bakomvarandes framvinge är vid framförkörandes bakhjul – måste bakomvarande ges tillräckligt utrymme. Räikkönen gav inte tillräckligt utrymme och sammanstötningen var ett faktum. I Ryssland var Räikkönen inte bredvid Bottas ännu vid ingången i kurvan. Det är skillnaden mellan incidenterna.

Men det skulle bli ännu sämre för Ferrari. Redan på första varvet tog Daniel Ricciardos framvinge i Vettels ena bakhjul och resultatet var en punktering. Vettel föll långt ner och på 52. varvet körde han dessutom ut och stannade först i skyddsvallen. Båda Ferraribilarna var ute.

Säkerhetsbilen togs till hjälp för att man skulle få städa bort Vettels bil. När säkerhetsbilen sen lämnade banan låg Daniil Kvyat trea bakom Mercedesduon och Bottas bakom Kvyat. Båda hade varit inne för däckbyte, Kvyat tog mjuka och Bottas medium (hårdare). När loppet igen var igång tog Bottas sig relativt enkelt förbi Kvyat och höll positionen till mål och steg upp på podiet tillsammans med de två i Mercedes.

Marcus Ericsson svarade för riktigt fin insats och kom i mål på 12. plats, bara 2.2 sekunder från poängplats. Felipe Nasr avbröt med omkring 10 varv kvar, men Ericsson låg redan då före sin stallkamrat.

Mexikos GP har antagligen gjort comeback för att stanna. Mexikanerna har säkert saknat sitt GP, för det var fullsatt på läktarna och stämningen var det definitivt inget fel på. Om det dessutom går ekonomiskt på vinst har Bernie Ecclestone säkert inget emot att komma tillbaka dit i fortsättningen heller.

Det pågår nu en tysk landskamp om andra platsen mellan Rosberg och Vettel. Skillnaden är 21 poäng till Rosbergs fördel, men vad som helst kan ännu hända under de två återstående loppen. Likaså pågår en finländsk kamp om fjärde platsen mellan Bottas och Räikkönen. Där är marginalen nu bara tre poäng. Om man vill kan man se en liten kamp också inom Red Bull. Kvyat ligger fyra poäng före Ricciardo och för honom skulle det vara ytterst viktigt att hålla sig före. Han har kritiserats hårt av Red Bulls rådgivare, Dr. Helmut Marko, och det skulle säkert smaka bra för ryssen att visa Marko att han är en förare att räkna med.

Nämnas kan också att det var Nigel Mansell som gjorde intervjun på podiet. Mansell vann loppet för Williams 1992, då man senast körde F1 i Mexiko. Och även nu firade Williams på podiet genom Bottas.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s