Min lösning på problemen inom Formula 1

Flera mindre stall kämpar med ekonomiska problem och beslutsfattarna inom sporten försöker dra ner kostnaderna, men i praktiken har det gått åt andra hållet för man har gjort F1 för invecklad.

Ferrari F2004 flyger fram på Hockenheimring.

Ferrari F2004 flyger fram på Hockenheimring.

Formula 1 införde hybridteknologin inför säsongen 2014 och det skulle bl.a. vara ett steg framåt för miljön. Man gick ner från 2.4 liters V8:or (ännu säsongen 2013) till 1.6 liters V6:or. Man införde också regler för maximal mängd bränsle varje bil får förbruka under ett lopp. Mycket av den teknologi som under årens lopp tagits fram för F1 har senare kommit till vanliga personbilar, så till en del har F1 visat vägen.

För att dra ner kostnaderna har man nästan helt skippat tester under säsongen, och inte ens vindtunnlarna får stallen använda hur mycket som helst. Tanken var att dra ner utvecklingskostnaderna, för att stoppa den skenade kostnadsutvecklingen som främst slagit hårt mot mindre stall.

Men har det gått enligt planerna? Jag kan tyvärr inte ge några siffror, men i.o.m. hybridteknologin har kostnaderna för kundstallen ökat avsevärt. Ron Dennis från McLaren Group säger också att det man sparar på att inte få testa på bana och använda vindtunnel för att utveckla bilen måste man sätta ner på annan teknologi för att uppnå samma mål.  Så varför då inte få testa bilar på riktigt på banan istället för att göra det med hjälp av datorer?

Att värna om miljön med hybridmotorer och genom att reglera bränsleförbrukningen verkar mest vara kosmetik och något av en bluff för att visa att man är grönare än man är. Tidigare förbrukade en bil ca. 160 kg bränsle under ett lopp och nu är max mängd 100 kg. 60 kg x 20 bilar är 1200 kg bränsle under ett veckoslut. F1 har traditionellt varit en europeisk serie med bara några få lopp utanför Europa. Men på senare år har länder utanför Europa kommit starkt med tillika som antalet lopp per säsong kraftigt har expanderat. Det här betyder att hela F1-cirkusen ska fraktas tusentals kilometer flera gånger per från Europa, främst England, till Nord- och Sydamerika, Australien, Mellanöstern, Asien o.s.v. Och vad betyder det för miljön? Det kan jag inte uttala mig så mycket om, men ett transportplan förbrukar flera tusen kg bränsle per timme och det krävs flera flygplan för att frakta allt material.  Så då kan vi konstatera att de 1200 kg (som dock är ett medeltal) som sparas av F1-bilarna under en helg är en droppe i havet.

Och måste F1 vara en föregångare för privatbilismen? Jag säger nej. Toyota har kommit ganska långt med hybridteknologin i sina personbilar fast de aldrig utvecklat den för F1. Jag tror att biltillverkarna nog klarar sig utan F1, även om F1 och andra motorsportserier kan ha en viss betydelse.

Personligen kunde jag bra tänka mig att man skulle ta tillbaka 3 liters V10:or som användes ännu 2005. Den råa och brutala kraft de motorerna representerade är något av attraktionen med själva F1. På den punken har jag ändrat åsikt. Jag tyckte tidigare att det var bra att F1 går i spetsen för utvecklingen och för en renare miljö. Men som jag vill visa med det här inlägget tror jag inte hybridmotorer i F1-bilarna har någon inverkan på miljön. Det har också lett till att de sämsta stallen i F1 inte är mycket snabbare än de bästa i GP2.

Låt Formula 1 vara kungsklassen inom motorsport och låt förarna vara dagens gladiatorer som kämpar man mot man med de häftigaste bilarna ingenjörerna kan utveckla. Jag tror att man har gjort F1 för komplicerat med för många regler som ingen riktigt förstår sig på och berövat ingenjörerna deras innovationsglädje. Ferraris bil från 2004, kallad kort och gott F2004, anses vara den snabbaste F1-bil som byggts och den ser mycket enklare ut än dagens bilar. Men var försedd med en kraftig V10 motor på 3 liter.

Jag kommer till slut att tänka på en fras från filmen Yrrol – en kolossalt genomtänkt film av Lorrygänget från 1994. ”Lite enklare, lite roligare”. Jag tror att Formula 1 skulle må bra av att gå några år tillbaka i tiden.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s