Vettel dominerade fullständigt Singapores GP

Ingen och ingenting kunde stoppa Sebastian Vettel från att ta säsongens tredje seger och nionde podiumplats. I totalt antal segrar steg han till tredje i alla tiders statistik.

Den här bekanta gesten fick vi igen se i Singapore.

Den här bekanta gesten fick vi igen se i Singapore.

Starten gick fint för alla i topp, och alla höll sina placeringar. Vettel visade från start att han tänkte köra först till målflaggan genom att dra upp ett tre sekunders gap till Daniel Ricciardo redan på första varvet. I inget skede var Ricciardo ens nära att kunna hota Vettel.

Fram till varv 13 hände inte så mycket, men då gjorde Felipe Massa sitt första depåstopp och blev påkörd av Nico Hülkenberg. Massa kunde fortsätta med för Hülkenberg var loppet över och säkerhetsbilen ett faktum. Troligen såg Hülkenberg inte Massa, men domarna ansåg att han orsakade sammanstötningen och han får ett tre startrutors straff inför nästa lopp.

När man igen kom i gång körde Vettel relativt långsamt. Lewis Hamilton på femte platsen körde samma varvtider med hårdare däck som Vettel med mjukare. Vilket var riskfyllt för på sista stinten hade Hamilton kunnat utmana Vettel med mjukare däck mot Vettels hårdare. Men så långt kom Hamilton aldrig. På 26. varvet fick Hamilton tekniska problem i kraftenheten och körde omkring 13 sekunder långsammare varv än täten. Depån jobbade febrilt med att lösa problemet, men på 34. varvet avbröt han för första gången i år. Den här helgen visade att t.o.m. Mercedes måste jobba oavbrutet på att förbättra bilen, inte ens deras är ännu perfekt.

Det här gav Nico Rosberg alla möjligheter att knappa in på Hamilton i tabellen, men inte ens han kunde rå på topptrion utan fjärde platsen fick han nöja sig med. Kimi Räikkönen var den sista som steg upp på podiet och gav Ferrari två podiumplatser för första gången sedan Spaniens GP 2013. Ricciardo var för svår för Räikkönen idag och det här var den bästa placering han kunde nå.

Valtteri Bottas tog sig i sitt 50. F1-lopp i mål på femte plats vilket var en riktigt hyfsad placering med tanke på de förutsättningar Williams har på en sådan bana. För Massas del tog loppet slut på 31. varvet när tekniken sa upp och man kallade in honom till depån.

För Sauber gav helgen en poäng genom Felipe Nasrs tionde plats och Marcus Ericsson var den första som hamnade utanför poäng. Men stallet tog ett uppgraderingspaket i bruk nu i Singapore och dess effekt kommer enligt dem själva att synas bättre i fortsättningen så förhoppningsvis är också Ericsson på poängplats i återstående lopp.

Igen på 37. varvet fick Bernd Mayländer starta sin säkerhetsbil och ta ut den på banan. Men den här gången av en lite märklig anledning. Något i säkerheten kring banan brast och en åskådare strövade lugnt omkring på banan. Sådana incidenter är oerhört farliga och lyckligtvis ovanliga. Det har funnits av dem förut men de jag sett har varit på vanliga racingbanor med avkörningszoner dit förarna vid behov kan väja. Sådan fanns inte där den här vandraren strövade omkring. Det här ändrade ändå inga placeringar i toppen och avgjorde inte loppet.

Max Verstappen startade från åttonde rutan men bilen stannade där i starten och måste skuffas till depån varifrån han kom igång men låg ett varv efter i det skedet. Till slut körde han ändå, mycket tack vare båda incidenterna med säkerhetsbilen, upp sig till samma placering. På sista varvet fick han ändå order om att släppa stallkamraten Carlos Sainz, som låg precis bakom, förbi sig. Verstappen ropade ”NO!!” över radion och körde i mål före Sainz. Sådant brukar sällan ses på med blida ögon inom stallen och någon form av tillrättavisning kommer han säkert att få. Den unge holländaren har ändå visat skeptikerna att hans plats i Toro Rosso och F1 är fullt befogad.

Något som sticker i ögonen på ett positivt sätt inom Ferrari är att man verkligen vuxit till ett lag på alla sätt. Mycket var ganska kaotiskt inom stallet innan Maurizio Arrivabene kom, men han har visat genom ett föredömligt ledarskap att ingen är viktigare än någon annan. Efter målgång när personalen samlades för att fira Vettel vändes kameran mot Arrivabene, men han bokstavligen vände den mot stället där majoriteten av den samlade personalen stod för att visa att det är de som gör jobbet. Inte heller när pokalerna delades ut stod Arrivabene uppe på podiet utan stod nere med de andra. Ett starkt ledarskap genom att visa exempel tror jag att är en av de avgörande faktorerna till att Scuderia Ferrari kommit så starkt tillbaka efter några magra år.

Redan om en vecka fortsätter vi med Japans GP och då ser vi alldeles säkert ett taggat Mercedes som är ute efter revansch. Hur långt Arrivabenes ledarskap räcker till för att Ferrari ska kunna hota tyskarna igen ska bli intressant att följa.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s