Är däcken orsak till Mercedes problem?

Lewis Hamilton sa efter tidskörningen att man hade problem med greppet i däcken och åtminstone delvis därför tappade mycket tid till täten.

Mercedes gjorde sin sämsta tidskörning sen den nya eran av F1 med hybridmotorer började senaste säsong. Det har spekulerats i att Mercedes tvingats dra ner effekten i kraftenheterna i Singapores hetta för att få dom att hålla bättre, och att deras bakdäck överhettas.

Stallchef Toto Wolff säger att man haft problem med att ställa in bilen. Damon Hill och Johnny Herbert på Sky Sports F1 spekulerade i om det högre minimitrycket i däcken jämfört med senaste år kan ha inverkat på de problemen.

Är man konspiratoriskt lagd kan man ju undra om Mercedes haft nytta av att ha kört med däcktryck som varit på gränsen eller just under gränsen och fördelen nu suddats ut eftersom FIA nu börjat granska det här noggrannare. Men vi kan kan ta det lugnt; svaret kommer vi att få ännu den här säsongen. Ännu återstår flera lopp i år och fortsätter deras normala fart vet vi att däcktrycket har liten eller ingen betydelse. Och jag tror att deras fart inte försvunnit någonstans, den här helgen var bara en liten ”arbetsolycka”. Men ett riktigt välkommet avbrott i det som har blivit normen i F1.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s