Klarare regler beträffande däcktryck

Fr.o.m. Singapores GP har Pirelli och FIA kommit överens om klarare regler för mätning av däcktrycken för att förhindra att samma kontrovers som uppstod för två veckor sen efter Italiens GP när det visade sig att Mercedes hade haft ett lägre tryck i däcken än Pirellis rekommendationer.

Under fria träningarna och tidskörningen mäts trycket då däcket monteras på bilen. Men för däcken som man startar loppet med gäller dels samma, d.v.s. trycket mäts vid montering, men sen kan det också göras stickprov på vilken bil och vilket däck som helst efter att fem minuters signalen innan loppet har getts. Det här betyder att stallen måste reservera sig för en liten trycksänkning efter att däckvärmarna avlägsnats. Om trycket är för lågt får stallen ännu justera det innan start.

FIA och Pirelli poängterar dessutom för stallen att däcken kan användas tryggt endast om Pirellis instruktioner följs.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s