Verbalt krig mellan Ferrari och Pirelli

Sebastian Vettel avbröt Belgiens GP från tredje platsen på näst sista varvet när höger bakdäck exploderade, och skyllde haveriet på däcktillverkaren.

Hembery sväljer inte kritiken som riktats mot Pirelli.

Hembery sväljer inte kritiken som riktats mot Pirelli.

Det var på Kemmel-rakan, just efter kurvan Eau Rouge – en av de mest legendariska kurvorna i hela F-cirkusen – när han jagades av Romain Grosjean som däcket exploderade. De flesta (kanske alla) andra gjorde två depåstopp, men Vettel och Ferrari beslöt sig för att försöka sig på bara ett när däcken verkade fungera bra. På varv 14. bytte han från mjuka till medium och på varv 43. var olyckan framme. Pirelli har påstått att 40 varv skulle vara ett teoretiskt maximum för det däcket, vilket Ferrari tagit fasta på. Nu klarade sig Vettel oskadd och kunde ta bilen tillbaka till depån, men hade punkteringen skett 200 meter tidigare i Eau Rouge där hastigheten överskrider 300 km/h hade bilen inte kommit i ett stycke till depån.

Pirellis sportchef, Paul Hembery, tar inte åt sig av kritiken utan menar att ansvaret för det skedda ligger hos stallet. Han säger att i november 2013 lade Pirelli fram ett förslag där man skulle definiera ett maximalt antal varv/kilometer för en däckserie. Det skulle ha varit 50% av tävlingsdistansen för mediumdäcken. Det skulle betyda just över 150 km, och på Spa i Belgien 22 varv. Alltså betydligt mindre än vad Vettel hade kört. 30% av distansen skulle man enligt Pirellis förslag ha fått köra med mjukare däck.

Det här förslaget röstades ändå ner av stallen som inte ville ha begränsning utan ville vid behov kunna maximera antal varv för däcken för att kunna minimera antal depåstopp. Precis som Ferrari och Vettel nu gjorde.

Vettel var mycket arg och missnöjd efter loppet och lät bli att gå till vägningen trots uppmaning. Ett regelbrott som ännu kan få konsekvenser.

Någonting säger mig också att sista ordet i ordkriget ännu inte är sagt.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s