Inte mycket hopp för Bianchi längre

Jules Bianchis pappa, Philippe Bianchi, säger att han är mer pessimistisk över sonens tillfrisknande än han var under de första två-tre månaderna efter olyckan.

Bianchi förutspåddes en strålande framtid i F1.

Bianchi förutspåddes en strålande framtid i F1.

Bianchi den äldre säger att generellt sett måste en förbättring ske under de första sex månaderna, och nu har det gått nio sen den ödesdigra olyckan på banan i Suzuka i början av oktober.

Jules och Philippe hade diskuterat den här typen av skador efter att Michael Schumacher skadade sig svårt i en skidolycka och låg i koma. Jules hade sagt att om han någon gång råkade ut för en liknande olycka och även om hans enda handikapp skulle vara att inte kunna köra bil, skulle han ha svårt att leva. För racing var Jules liv, säger Philippe.

Jules hörde till en av de est lovande unga förarna, och hörde till Ferrari Driver Academy, deras program för unga förare. Han hade som uttalat mål att en dag köra för stallet. Ett steg mot det målet var att han skulle köra för Sauber den här säsongen, vilket kom fram långt efter olyckan. Sauber kör med Ferraris kraftenhet, och har på så vis ett nära samarbete med italienarna.

”För mig är Ferrari som en andra familj och att köra på heltid med ”stegrande hästen” är fortfarande mitt mål, min ultimata dröm. Kommer jag någonsin att få förverkliga den drömmen? Jag vet inte. Men med tanke på att jag har fullgjort mitt första mål som är att köra F1, varför inte sträva efter att uppfylla ännu större dröm?”, sa Jules innan olyckan.

Ganska klart är nu att Jules aldrig kommer att köra igen. Den ultimata drömmen för familjen, både hans riktiga familj och den han kallar sin ”andra familj” är att få se honom vakna upp. Philippe har sagt att det här är det värsta, en daglig tortyr. Det här är enligt honom t.o.m. värre än döden. Men drömmen lever ännu vidare.

 

Kommentera

