Rosberg slog sin stallkamrat i Österrike

Det blev igen en dubbelseger för Mercedes, men den här gången tog Nico Rosberg ledningen från Lewis Hamilton i starten och höll den hela loppet förutom en stund vid depåstoppet.

Tidskörningen hann jag inte skriva någon rapport om eftersom jag firade midsommar på annan plats, men bl.a. för Kimi Räikkönen var tidskörningen en total flopp. Bara 18. med endast Manors bilar bakom sig. Enligt egen utsago följde han till punkt och pricka stallets order, men han skickades ut för sen på banan som höll på att torka och hann inte köra det som borde ha blivit det sista snabba varvet. Båda McLarens bilar fick hela 25 startrutors straff för att man tvingades byta olika delar av kraftenheterna och kraftöverföringssystemen. Båda Red Bulls bilar fick 10 startrutors straff för att båda tog i bruk sina femte förbränningsmotorer. Alla fyra föll ner bakom Räikkönen som således startade från 14. rutan.

Rosberg knep alltså första platsen av Hamilton, men första varvets dramatik var långt ifrån slut där. Räikkönen och Fernando Alonso kraschade och man tvingades ta säkerhetsbilen på banan. Ingendera skadades, men det kunde ha gått riktigt dåligt för Räikkönen eftersom Alonsos bil åkte över frampartiet på Ferrarin, inte alls långt från Räikkönens huvud.

Ferrari gav Sebastian Vettels tredje plats i loppet till Williams och Felipe Massa, när man hade stora problem med Vettels högra bakhjul vid depåstoppet som räckte exakt 13 sekunder, d.v.s. 10 sekunder för länge. Massa tackade och tog emot. Utan det schabblet hade Vettel t.o.m. kunnat vara på andra plats, för efter depåstoppet körde Hamilton över vita spärrlinjen vid utkörningen från depån och fick ett fem sekunder tidstillägg. Vettel var till slut ca. 10 sekunder efter Hamilton och utan Ferraris problem i depån hade det blivit riktigt jämnt beträffande andra platsen. Valtteri Bottas var till slut femte, trots att han fick problem med bromsarna vid halva loppet och måste spara dom under återstoden. Så Williams fick fina poäng idag och knappade aningen in på Ferrari, även om avståndet ännu är rätt stort.

För Marcus Ericsson slutade loppet med en 13. plats medan Felipe Nasr var två platser högre upp. Det här betyder att Sauber blev omkört av Force India som fick poäng genom båda förarna. Le Mans-vinnaren från en vecka tillbaka, Nico Hülkenberg, var sjätte och Sergio Perez nionde. Också Toro Rosso knep in på Sauber och ligger bara två poäng efter.

Kraschen mellan Räikkönen och Alonso, och framför allt orsaken, kommer säkert att diskuteras ännu. Enligt TV-bilderna kunde man se att Räikkönen fick sladd, men i intervjun efter loppet var han inte riktigt säker på om det fanns kontakt eller inte. Alonso igen var av den åsikten att Räikkönen inte hade riktigt kontroll över bilen och han skulle köra förbi på vänster sida, men då fick Räikkönen sladd och kontakt var då oundviklig. Alonso var ändå glad över att båda var oskadda.

Räikkönen har av olika anledningar haft en hel del motgångar under säsongen hittills, och dessutom har han blivit klart distanserad av Vettel. Jag börjar tro att ifall det inte riktigt snart vänder för hans del blir det här sista säsongen för honom i F1. Men ännu finns det tid kvar, och nästa möjlighet att visa sitt kunnande har Räikkönen och alla andra om två veckor på en av de mest legendariska banorna på Silverstone i England.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s