Hülkenberg vann Le Mans 24h-lopp

Force Indias Nico Hülkenberg var med i den trio som vann årets upplaga av Le Mans för Porsche.

Hülkenberg & co vann Le Mans 2015 med en Porsche 919 Hybrid.

Hülkenberg & co vann Le Mans 2015 med en Porsche 919 Hybrid.

Det var en liten skräll att just den här trion med Earl Bamber, Nick Tandy och Hülkenberg lyckades slå Audi som dominerat loppet under hela det här årtusendet hittills. Det är en orutinerad trio i det här sammanhanget, men de gjorde ett fantastiskt lopp utan några misstag. Hülkenberg själv säger att det här är hans hittills största bedrift i motorsportsammanhang.

Porsche har flest segrar i Le Mans drygt 80 år långa historia; 17 st., men den senaste innan idag kom 1998. Hülkenberg är också den första aktiva F1-föraren att vinna loppet sen 1991 då Johnny Herbert vann. Också andra platsen i år gick till Porsche genom en trio där Mark Webber ingick.

I Le Mans 24h, eller 24 heures du Mans som det officiellt heter, körs det fyra klasser. De är LMP1. LMP2, LM GTE Pro och LM GTE Am. Och skillnaden är rätt stor. När vinnande stallet (LMP1) körde 395 varv på den 13,629 km långa banan, körde vinnande stallet i klassen LM GTE Am 332 varv.

En svensk och en finländsk förare såg vi också. Svensken Niclas Jönsson kör för Krohn Racing i klassen LMP2. Krohn Racing blev 12. av totalt 19 i klassen, och 32. av 55. startande ekipage i hela loppet. Finländaren Toni Vilander kör för stallet AF Corse tillsammans med ex-F1 förarna Giancarlo Fisichella och Gianmaria Bruni. De kör en Ferrari 458 Italia i klassen LM GTE Pro. Efter små problem i början körde de upp sig till ledning i klassen, men efter drygt 22 timmar fick de problem med växellådan som måste repareras och de föll till tredje i sin klass av åtta deltagande bilar, och i hela loppet var de 25. Vilander hör också till finska TV-kanalen MTVs F1-team.

Le Mans körs alltså med tre förare per bil, och varje förare kör två-tre timmar innan det är dags för byte av förare. Däck byts också och man tankar naturligtvis bilarna eftersom man kör sammanlagt flera tusen kilometer. Kraschar bilarna får man föra dom tillbaka till depån och reparera dom och fortsätta loppet om skadan är sådan att reparation i depån lyckas.

Nog har jag hört om det här loppet, men aldrig sett på det. (Och såg inte nära på hela loppet nu heller.) Men det är en mycket trevlig bekantskap. Loppet hör till FIA WEC (FIA World Endurance Championship) och till serien hör sammanlagt åtta liknande lopp. Men alla sju övriga är sex timmars lopp.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s