Har Manor Marussia chanser att överleva?

Manor steg till mångas förvåning likt fågeln Fenix upp ur askan av Marussia. Det var i sig en delseger efter en intensiv kamp, men nu börjar kampen om överlevnad. Och den kommer inte att vara lätt.

Manor Marussia F1, som stallet numera heter, har egentligen ingenting med de gamla ägarna att göra. Men Marussia måste finnas med i namnet för att stallet ska få de ca. 30 miljoner euro som Marussia med sin nionde plats i förarmästerskapet senaste säsong berättigades till.

Stephen Fitzpatrick

Stephen Fitzpatrick

Affärsmannen Stephen Fitzpatrick investerade enligt uppgift £30 miljoner för att få igång Manor Marussia. Men de miljonerna plus de man får för nionde platsen räcker inte långt. Man behöver ännu samarbetspartners som kan stabilisera stallets ekonomi. Många företag kämpar med ansträngd ekonomi och är kanske inte så villiga att satsa pengar på något osäkert. Men stallet har under de senaste veckorna visat att man verkligen menar allvar. Dessutom har stallet kontakter till affärsvärlden. Inte bara genom Fitzpatrick, utan också genom Justin King som är stallets nya ordförande. Och King har ett långt förflutet inom företagsvärlden. Han har innehaft ledande positioner inom affärskedjor som Marks & Spencer, Asda och nu senast åren 2004 – 2014 var han VD på J Sainsbury plc., moderbolag för kedjan Sainsbury’s. Pepsi-Cola International och Mars har också varit hans arbetsgivare. Så det finnas rejält med kontakter som kan leda till, med ett litet stalls mått mätt, fina samarbetsavtal. Kings son Jordan är racingförare och gör i år sin första säsong i GP2, så i familjen finns det kontakter också inom motorsportvärlden.

Justin King

Justin King

När det här inlägget publiceras är det en vecka och några timmar kvar till första fria träningen i Australiens GP. Trots det har Manor Marussia offentliggjort bara en förare, Will Stevens. Vem den andra föraren blir har det spekulerats en hel del om. Någon som kan hämta pengar, och gärna mycket, har säkert stora möjligheter att kunna köpa sig en plats. Vem som kör den andra bilen har egentligen ingen större skillnad. Bilen kommer oberoende av förare att ha svårigheter att ta sig från tidskörning till tävling, p.g.a. 107% regeln. Man kör med Ferraris kraftenheter från ifjol, och Ferrari är den tillverkare som gått mest framåt under vintern. Så också där har Manor Marussia hamnat på efterkälken. Lägg dessutom till att man inte hunnit förbereda sig för den här säsongen utan bara tvingats koncentrera sig på att att bygga om förra årets bil till årets bestämmelser för ens komma till starten. För att inte tala om att man inte testkört bilen en endaste meter på bana ännu.

Det finns alltså inte mycket som talar för framgång den här säsongen, men stallet har visat upp en enorm arbetsmoral och vilja. Så jag tror att man greppar de halmstrån som finns och på något sätt överlever den här säsongen. Hur mycket man kan utvecklas är svårt att sia om, liksom hur man står i jämförelse med Haas F1 Team som kommer med 2016 och nu har alla möjligheter att bygga upp ett fungerande stall.

Men den dusten får Manor Marussia ta då, för nu ska de bara överleva.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s