Nya regler utsatte förarna för fara

Alltför tunga bilar i kombination med en för låg minimivikt utsatte förarna för faror 2014, framkommer det i en bok som ges ut idag.

Boken om mannen som skapat framgång för många förare.

Boken om mannen som skapat framgång för många förare.

Det är den finländska journalisten, författaren och F1-kommentatorn Oskari Saari som ger ut boken Aki Hintsa – Voittamisen anatomia (Aki Hintsa – The anatomy of winning) som berättar i första hand om mannen som hjälpt många förare till framgång. Aki Hintsa är kanske inte så känd bland den stora allmänheten, men han är en högt respekterad finländsk läkare som under många år fram t.o.m. 2013 jobbade som läkare i olika roller inom F1. Numera driver han en specialklinik i Genève i Schweiz där bl.a. många elitidrottare i olika sporter anlitar hans tjänster.

När man inför säsongen 2014 gjorde en del radikala regeländringar blev några lite för radikala, och som det framkommer i boken hade de kunnat äventyra förarnas välbefinnande och hälsa. Bilarna blev tyngre än man hade väntat sig; ca. 625 kg. Minimivikten med bil och förare sattes till 691 kg. Varje kilo extra medför tidstillägg på bana så man gör allt för att hålla vikten så låg som möjligt. Man uppskattar att förarna gick ner i vikt i genomsnitt 3-4 kg. Också inom stallen fanns det stora skillnader. En storväxt nordbo som Marcus Ericsson vägde 10 kg mer än den lille japanen Kamui Kobayashi.

Men den störste förloraren här var Adrian Sutil vars strategiska mått ligger på 184 cm och 75 kg. För att minimera vikten lämnade han dryckesflaskan i bilen tom. Och alla kan förstå att är det inte är bra för hälsan. Temperaturen i bilen kan lätt ligga på 40-50°C, och under lopp som t.ex. i Malaysia där utomhustemperaturen ligger på 40° kan man bara ana hettan i bilen som värms upp dels av den gassande solen och dels av den heta asfalten som förarna har bara någon centimeter under sig. Under sådana lopp är redan den mängd på 1,5 liter som flaskan rymmer i minsta laget.

I boken uttalar sig näringsexpert Helene Patounas om det här. Hon tar en person på 70 kg som exempel. En vätskeförlust på 2% motsvarar 1,4 liter och det betyder 10% sämre prestationsförmåga. En vätskeförlust på 4% syns i hur musklerna fungerar och 6% kan redan leda till värmeslag. Går vi ännu längre kan en förlust på 8% leda till hallucinationer och en förlust på 10% kan leda till att blodcirkulationssystemet kollapsar.

Inom sporten finns det ju medicinsk expertis, så som Aki Hintsa ännu för två säsonger sen. Jag vet inte om man lyssnar på dem när man gör regler, men åtminstone borde de ju konsulteras och deras expertis borde beaktas åtminstone när omfattande regeländringar görs.

Boken i övrigt tror jag kan vara mycket intressant. Den ska innehålla avslöjanden som inte publicerats eller kanske ens fått offentlighet förut. Bl.a. under sin och Kimi Räikkönens gemensamma tid i McLaren försökte Hintsa få stalledningen att inse hur Kimi skulle behandlas när han såg att samarbetet var en ”tidsinställd bomb”.

I boken avslöjas också att Sir Frank Williams försökte locka Mika Häkkinen till sitt stall 2004, och Ron Dennis hade velat ha honom till McLaren två år senare. Häkkinen avslutade sin karriär efter säsongen 2001 och valde själv att inte köra för Williams. Dennis kontaktade först Hintsa som avrådde Dennis från att ens kontakta den då 38 år gamla Häkkinen som han ansåg att inte hade de fysiska förutsättningarna för en comeback.

Förhoppningsvis utkommer boken också på svenska inom en snar framtid.

Källa: MTV.fi

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s