McLaren har äntligen bestämt sig

Det blev till slut veteranen Jenson Button som drog det längre strået i kampen mot nykomlingen Kevin Magnussen om vilken av dem som skulle få platsen bredvid Fernando Alonso.

McLaren-Honda ser fram emot nya framgångar.

McLaren-Honda ser fram emot nya framgångar.

Det blev en lång väntan innan McLaren på torsdagen meddelade att Button är den som fortsätter i stallet som tävlingsförare 2015. Tillika meddelade man att Alonso ansluter sig till dem. Trots att vi har ”vetat” en längre tid redan att Alonso kör för McLaren i fortsättningen, var det naturligtvis inte säkert innan det var offentligt bekräftat.

Man har nu två mycket erfarna förare, och det är kanske också vad som behövs. Honda har ändå varit borta ett tag från F1 och i och med de nya motorbestämmelserna som trädde ikraft fr.o.m. säsongen 2014 har man mycket att ta igen. Magnussen fortsätter också i stallet som reservförare. Stoffel Vandoorne som i år blev andra i GP2 är också stallets testförare, förutom att han fortsätter i GP2. Så det finns goda ersättare för Alonso och Button när det är dags för dem att sluta.

McLarens och Hondas samarbete har burit god frukt tidigare och det är säkert något man från båda sidorna hoppas på igen. McLaren körde med Hondas motorer säsongerna 1988-1992 och under de fyra första vann man konstruktörstiteln och under det sista blev man andra. 1988 tog man dubbelseger i förarmästerskapet genom Ayrton Senna och Alain Prost liksom även året därpå då rollerna var ombytta. Också 1990 och 1991 vann Senna titeln. Åtta titlar på fem år tillsammans talar sitt tydliga språk.

Vi är många som anser att McLaren har behandlat sina förare, inte minst världsmästaren och mångåriga McLaren-föraren Button, med största respektlöshet när man väntade så länge med att offentliggöra sin förare för 2015. Men Button själv säger att de bästa sakerna i livet är värda att vänta på. Button är också känd hos Honda sen deras senaste sejour i F1. 2003-2005 körde han i BAR-Honda och 2006-2008 för Honda när de deltog med ett eget stall, som Ross Brawn sen köpte och i vilket Button blev världsmästare i 2009 (dock med Mercedes motor).

Både Buttons och Alonsos kontrakt är fleråriga, så man söker kontinuitet. Button tvingades ändå sänka sin lön från £12 miljoner som han hade i år till £8 miljoner nästa. Alonso ska enligt uppgift ha en årslön på £25 miljoner.

Inledningen på Hondas nya era såg inte allt för ljus ut. Under testerna i Abu Dhabi  veckan efter loppet där hade Honda vissa problem och man körde bara fem varv på två dagar. Men ännu är det flera testdagar kvar innan säsongstarten i Melbourne i mitten av mars så visst finns det hopp även om alla vet att det är ett hårt arbete som ligger framför och framgången kan låta vänta på sig.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s