Ecclestone medger sin skuld till ekonomiska problem

Bernie Ecclestone medger att en del av de ekonomiska problem som de mindre stallen dras med beror på kontrakt som gjorts tidigare.

Bernie Ecclestone

Bernie Ecclestone

Det delas visserligen ut stora summor till stallen av de pengar som strömmar in, men de fördelas ojämnt. Ferrari får en större summa pengar bara för att vara med i F1 än de små stallen spenderar. Orsaken är att ”Formula 1 inte är Formula 1 utan Ferrari”. Dessutom får Ferrari sin del av potten som baseras på resultat. Pengar som delas ut på basen av resultat är en mycket komplicerad historia som få har inblick i. Ett enskilt stall vet inte hur mycket de andra får. Dessutom får bara de 10 bästa stallen pengar ur den här potten. 11. stallet, som kanske mest skulle behöva pengar, blir utan.

”Problemet är att det finns för mycket pengar som fördelats ojämlikt – troligen är det mitt fel”, sade Ecclestone nu på lördag i Austin. ”Men liksom många andra överenskommelser som folk gör, verkar de vara förnuftiga då de görs.”

På frågan om han ångrar tidigare gjorda överenskommelser säger han:
”Om bolaget hörde till mig hade jag gjort saker annorlunda för då hade det varit mina pengar jag handskades med. Men jag har att göra med människor som är med i businessen för pengarnas skull.”

Ecclestone har ett förslag som går ut på att de stora stallen skulle använda en del av sina prispengar till fond för att gynna de mindre stallen. Han vet ändå att det här är ytterst svårt för alla stall måste vara med på det. Nuvarande regler ger stallen möjlighet att motsätta sig sådana förändringar. Men om tillräckligt många människor vill ha en förändring går det ändå att få en förändring till stånd. Men det är enligt Ecclestone inte som att ta piller mot en förkylning och så går den om, utan det krävs uppoffringar från flera håll.

”Jag skulle ta alla kontrakt och riva dom. Jag skulle ta alla pengar och betala stallens skulder som borde betalas så att ingen skulle behöva lida av Formula 1.” En vacker tanke, men inte genomförbar eftersom Ecclestone ”bara” är verkställande direktör för Formula One Group som driver hela F1 cirkusen och äger de kommersiella rättigheterna.

Källa: Autosport.com

 

Kommentera

